Van regenwoud naar outback! - Reisverslag uit Mataranka, Australië van Eva Timans - WaarBenJij.nu Van regenwoud naar outback! - Reisverslag uit Mataranka, Australië van Eva Timans - WaarBenJij.nu

Van regenwoud naar outback!

Door: Eva Timans

Blijf op de hoogte en volg Eva

13 Augustus 2013 | Australië, Mataranka

Waar ben ik nu? Midden in de woestijn! Een dikke 1800km, 200 dode kangoeroes langs de weg en heel veel woestijn bracht Bregje en mij vandaag eindelijk in de beloofde Australische temperaturen (35 graden), ook wel Nothern Territory genoemd. Twee dagen geleden begonnen we aan de grote outback-tour vanaf Townsville. Na veel waarschuwingen over de zogeheten 'roadtrains', hitte en weinig bezinepompen, hadden we ons schrap gezet en gezorgd voor een extra 10 liter watertank in de auto. Het viel allemaal reuze mee en vandaag zijn we dan ook veilig aangekomen in het zanderige en hete Mataranka. Maar hier ging natuurlijk nog vanalles aan vooraf..

Vanaf Cairns zijn we het regenwoud ingedoken. Eerst hebben we nog een stop gemaakt in Port Douglas, een plaatsje voor de wat rijkere Australiërs. Hier hebben we heerlijk op 'Four mile beach' gelegen, het eerste strand wat we tegengekomen zijn waar gewaarschuwd werd voor stingers en krokodillen. Niet gezwommen dus! Na deze dag ontspanning hebben we de pond gepakt naar het 'Daintree rainforest'. Waar we de hele dag hebben vertoefd. We zijn zover mogelijk naar boven gereden, waar het uitzichtpunt over Cape Tribulation was. Oftewel het punt waar het regenwoud overgaat in de zee/het rif. Iets wat je gezien moet hebben, maar het viel ons een beetje tegen. Exotisch fruit-ijs geproefd, wandeling gemaakt en daarna het regenwoud weer verlaten om een kijkje te gaan nemen bij Mossman Gorge. Een hele mooie plek om te zwemmen! Helaas hadden we allebei onze bikini niet aan, waar we van baalde na de 2km wandeling ernaartoe. De dag afgesloten op een gratis camping een stukje het binnenland in. We willen namelijk ook wel eens wat van het binnenland van Australië zien! Dus dat hebben we de volgende dag gedaan. Coffeeworks, Peanut place, Strawberryshop, Dairyland, Curtain Fig Tree, fruitkraam aan de weg en maar liefst 3 watervallen, niets was te gek of we zijn er even gestopt! We hebben een hele leuke dag gehad en wederom afgesloten op een gratis camping. Na al deze primitieve nachten (gratis campings hebben namelijk vaak geen douche), zijn we doorgereden naar Mission Beach. Waar de douche wel heel lekker voelde na 3 dagen!

Op de camping in Mission Beach hebben we echt geweldige mensen ontmoet! Rod en Julie, een ouder stel van in de 60. Ze hadden een bootje bij en vroegen ons mee naar Dunk Island, tegen een onverwacht avontuur zeggen we natuurlijk geen nee! Op dit eiland bleek een resort te hebben gestaan wat in 2011 verwoest is door een cycloon. Veel hutjes waren nog intact, andere waren helemaal kapot. Heel bijzonder om rond te lopen, leek wel een verlaten spookresort. Er was ook niemand, omdat er verder niets te doen is op het eiland. Einde van de dag heerlijk gebarbecued met onze Australische papa en mama. In Mission Beach hebben we ook geraft (op de Tully-river). Dat had ik altijd al een keer willen doen! Wat was dat gaaf! We hadden gekozen voor de extreme versie. Dus de boot werd zo nu en dan omgegooid, we konden van rotsen springen, van watervallen glijden en zelf in stroomversnellingen zwemmen. Heel spannend! Paar blauwe plekken aan overgehouden, maar dat was het waard! Alsof dat nog niet genoeg spanning was, is Bregje de volgende dag gaan skydiven. Ik houd dat geld nog even in m'n zak, wil tenslotte nog wat langer in het land kunnen vertoeven. Heb haar wel met open armen ontvangen op het strand, waar ze landde. Hebben onze geweldige tijd in Mission Beach afgesloten met een afscheidsdiner met Rod en Julie. We hadden zelfs aardbeien en druiven! En het feit dat dit de moeite waard is om hier op te schrijven zegt waarschijnlijk al genoeg.. Ik heb ook het telefoonnummer van ze gekregen, mag bij ze komen logeren! Dus ik hoop ze in december weer te zien in Adelaide, waar ze wonen!

We hebben onze weg vervolgd naar Townsville. Hier moesten we naar terug, omdat de snelweg richting Darwin daar begint. In Townsville hebben we weer 6 anderen Nederlanders ontmoet die we al een keer eerder hadden gezien. Dus we hebben er een soort reünie van gemaakt. Klein tentenkampje opgeslagen en 5 dagen volop genoten met z'n achten! Zon, zwembad, stappen en barbecuen! Meer hebben we niet gedaan.. Moet ook kunnen toch?

Dus Bregje en ik waren weer helemaal opgeladen om aan de outback-tour richting Darwin te beginnen. Onderweg heeft ook mijn auto een opfrisbeurt (onderhoud) gekregen, dus we konden vlammen! En dat brengt me weer bij het begin..

~De volgende stap die je doet, is de eerste van de rest van je reis~

• 13 Augustus 2013 - 18:08

Jeroen T.:

Hee die Avonturier!

Wat een mooie verhalen, kan ik niet een stukje met je mee? haha. Goed plan van je om een jaartje te genieten, doen wat je zelf wilt. Ik kijk alweer uit naar een nieuw verhaal. De groeten trouwens van Fleur, zit dit jaar bij de moeder in de klas, zo hoor ik ook nog eens hoe het met je gaat.

Gr. Jeroen

• 14 Augustus 2013 - 06:31

Mirjam Megens:

Hoi eva,

zo te zien heb je echt de tijd van je leven!!
    Nikki vertrekt over drie weken. Bbrr. Maar ze heeft er ontzettend veel zin in.
    Meid, geniet maar lekker en voorzichtig.

XX mirjam

• 14 Augustus 2013 - 19:27

William:

Eva,

Bedankt voor voor de following story down under, echt gaaf wat je allemaal meemaakt. En wat moet het leuk zijn om ook zo'n fijne ontmoeting te hebben gehad met dat ouder stel Rod en Julie. Dat zijn de ontmoetingen die mij persoonlijk het leukste lijken. Want ongetwijfeld hebben hun veel verteld maar is het ook aan jullie de kans om eens aan anderen te vertellen waar jezelf vandaan komt. En natuurlijk heb je verteld dat je hebt gewerkt bij die grote, betrouwbare en uitstekende energieleverancier genaamd Essent. Wat moet het jammer zijn dat wij daar niet kunnen leveren want ongetwijfeld zou jij een spoor van nieuwe klanten hebben achtergelaten............ Wel goed dat je ze allemaal hebt verteld over onze fantastische produkten die wij kunnen leveren. Voor degenen die dit lezen en wonen in Nederland: wij zijn bereikbaar via 0900-1550, elke dag van 08.00-20.00u en op zaterdag van 09.00-13.00u. En natuurlijk zijn we te volgen op internet: www.essent.nl.

• 14 Augustus 2013 - 21:33

Mieke:

Hoi schatten,
    Klinkt allemaal ok, en super leuk geschreven Eva!
    Ga zo door, ik volg jullie overal, en kijk al uit naar t volgende stukje.
    Heel veel plezier samen, nog n paar weekjes, geniet ervan!
    Dikke kus xxxx

• 14 Augustus 2013 - 21:52

Annechien:

Hoi Eva en Bregje,

Waren het toch niet 201 kangoeroes?. Kunnen jullie ze nog even tellen?. Veel plezier nog !.

Veel groetjes Peter en Annechien

• 14 Augustus 2013 - 22:28

Daan:

Hi Breg en Eva,

Echt super wat jullie daar allemaal meemaken. En ook echt stoer dat jullie zoveel spannende dingen doen.

Breg, wij kennen je niet meer terug. Wij hadden nooit gedacht dat je dit allemaal zou doen. Wij zijn wel benieuwd wat jullie nou het engst vonden?

Geniet nog van jullie tijd daar!

Veel liefs,

Daan, Maartje en Nina

• 16 Augustus 2013 - 08:21

Ludo:

Mijn lieve nichtje,
    Dat jij het allemaal aan kan, het is een wonder. Van Nature een feestbeeest en nu zoveel cultuur. Ik geniet van je verhalen en kijk uit naar het volgende verslag. Je verjaardag komt snel dichterbij en dan komen wij allemaal een feestje vieren.